Datahub bouwen voor rEVENT
Van januari tot augustus 2024 werkte ik als freelance Software Architect & Engineer aan het rEVENT-platform voor de Bordex Group. Het doel was om een systeem te bouwen waarmee bedrijven inzicht krijgen in hun afvalstromen, en op een gestandaardiseerde manier kunnen voldoen aan de nieuwe rapportageplicht voor single-use plastics. De grootste uitdaging lag in het ontwerpen van een platform dat zowel flexibel als schaalbaar genoeg was om met uiteenlopende klantbehoeften en wetgeving om te gaan.
Ik ontwierp en implementeerde de centrale datahub in Golang, gehost op Google Cloud. Deze back-end werd opgezet als een modulaire, uitbreidbare service die grote hoeveelheden data aankan en eenvoudig kan worden aangepast aan veranderende regelgeving. Voor de infrastructuur maakte ik gebruik van Docker-containers en geautomatiseerde deployments via GitLab CI/CD, zodat wijzigingen snel en betrouwbaar uitgerold konden worden.
Aan de voorkant ontwikkelde ik een dashboard in React waarmee gebruikers in realtime inzicht krijgen in logistieke afvalstromen. Denk aan het monitoren van volumes per locatie of het automatisch genereren van rapportages. De interface is ontworpen voor eenvoud en snelheid, zodat ook niet-technische gebruikers ermee overweg kunnen.
Om de codekwaliteit te waarborgen en regressies te voorkomen, introduceerde ik test-driven development (TDD) binnen het team. Met uitgebreide testsuites in Python en automatische checks bij elke merge, konden we met vertrouwen nieuwe functionaliteiten toevoegen.
Het rEVENT-project liet goed zien hoe belangrijk het is om technische keuzes voortdurend af te stemmen op zowel gebruikerswensen als wettelijke kaders. Door de combinatie van een schaalbare architectuur, een gebruiksvriendelijk dashboard en een robuust ontwikkelproces, leverden we een platform af dat klaar is voor toekomstige uitbreidingen én betrouwbare rapportage garandeert.