AR/VR platform, VEEWAR
Tussen januari 2020 en juni 2022 werkte ik als freelance Software Architect & Engineer aan VEEWAR, een AR/VR-advertentieplatform ontwikkeld in opdracht van MultiMediaMarkers. Het doel was om een schaalbaar systeem te bouwen waarmee interactieve 3D-advertenties in real-time via de browser konden worden weergegeven.
De volledige stack – van backend tot frontend – heb ik zelf opgezet. De back-end, geschreven in Golang, was verantwoordelijk voor het efficiënt uitleveren van AR- en VR-scenes, waarbij schaalbaarheid en lage serverkosten centraal stonden. Door slim gebruik te maken van Docker en Firebase konden we scenes op aanvraag genereren, zonder onnodige achtergrondprocessen te draaien.
Aan de frontend ontwikkelde ik een web-based tool in React, waarin gebruikers eenvoudig 3D-assets konden beheren en visualiseren. De rendering zelf werd gedaan met ThreeJS, waarmee we real-time previews mogelijk maakten die direct in de browser draaiden, zonder externe plugins.
Voor het analyseren van gebruikersinteracties integreerde ik BigQuery. Hiermee konden we grote hoeveelheden advertentie-data verzamelen en verwerken, wat resulteerde in heldere dashboards en rapportages voor adverteerders.
VEEWAR liet goed zien hoe je met de juiste technologische keuzes een innovatieve gebruikerservaring kunt bieden zonder in te leveren op performance of kosten. Het was een project waarbij ik mijn ervaring met schaalbare architecturen, efficiënte dataverwerking en moderne webtechnologieën volledig kon inzetten.